Астрономи відкрили новий тип планет

Astronomers-Discover-a-New-Type-of-Rocky-Planet-Kepler-10c
Художнє зображення системи Kepler-10. На передньому плані знаходиться скеляста мега-Земля Kepler-10c, яка має діаметр в 2,3 рази більше за земний та важча в 17 разів. Її сусідка – Kepler-10b – лавовий світ, важчий за Землю в 3 рази. Обидві обертаються навколо зірки, яка подібна до Сонця.

Астрономи з Гарвард-Смітсонівського центру астрофізики (Кембрідж, США) відкрили новий тип планет – скелястий світ, який важить в 17 разів більше за Землю. Найбільш цікавим є те, що теоретики вважали, що подібні планети не можуть існувати, адже подібні важкі світи збирали би довколишній водень та перетворювались би в газові гіганти, подібні до Юпітеру. Але нова знайдена планета є твердою і набагато більшою, аніж попередньо відомі “супер-Землі”. Тож вчені тепер використовують новий термін – “мега-Земля”.

Мега-Земля Kepler-10c обертається навколо зірки, подібної до Сонця, з періодом в 45 днів. Система розташована на відстані в 560 світлових років у сузір’ї Дракону. Також в системі відкрита ще одна планета – Kepler-10b, яка являє собою лавовий світ, обертаючись навколо своєї зірки всього за 28 годин і маючи при цьому вагу втричі більшу за земну.

Kepler-10c була знайдена космічним телескопом Кеплер. Цей телескоп шукає планети, використовуючи транзитний метод: потенційна планета фіксується, коли вона проходить по диску віддаленої зірки, таким чином зменшуючи потік світла від неї. Вимірюючи зміни світлового потоку, астрономи можуть вирахувати діаметр планети, але даний телескоп не здатний відрізнити скелясту планету від газової.

Раніше вже було відомо, що Kepler-10c має діаметр близько 28 800 км (2,3 рази більше за земний). Тож вважалось, що ця планета потрапляла в категорію міні-Нептунів, які мають товсту газову оболонку.

Команда дослідників використала вимірювальні засоби італійського Національного Телескопу Галілео (Telescopio Nazionale Galileo, TNG), розташованого на Канарських островах, аби виміряти масу планети Kepler-10c. Вони виявили, що вона є в 17 разів важчою за Землю, – набагато більше, ніж передбачалось теорією. Втім, деякі нові теоретичні розробки демонструють, що подібних мега-Земель у галактиці може бути багато.

Відкриття існування таких світів також має значний вплив на розуміння історії всесвіту та існування життя в ньому. Система Kepler-10 існує приблизно 11 мільярдів років, що означає, що вона утворилась менше ніж через 3 мільярди роки після Великого Вибуху.

Ранній всесвіт містив тільки водень та гелій. Важчі елементи, такі як кремній та залізо, з яких складаються скелясті планети, повинні були утворитись всередині зірок першого покоління. Коли ці зірки вибухнули, вони винесли ці критично важливі елементи назовні у космос. Згодом ці елементи увійшли до складу наступних поколінь зірок та планет.
Цей процес повинен був зайняти мільярди років. Однак існування Kepler-10c вказує на те, що подібні гігантські скелясті планети могли з’явитись у всесвіті, коли важкі елементи були ще рідкістю.

Це дослідження показує, що астрономи не повинні ігнорувати та відкидати старі зірки при пошуку планет, подібних до Землі. І якщо старі зірки можуть мати такі скелясті планети, то ми маємо більше шансів знайти світи, придатні до життя, можливо навіть і такі, де існують цивілізації набагато більш давні, аніж наша земна.