Астрономи вперше побачили народження масивної галактики

Художній концепт околиць молодої галактики

Дані з найкращих телескопів світу допомогли вченим виявити об’єкт GOODS-N-774 – велетенську яскраву кулю, яка складається із щойно народжених зірок. Цей об’єкт виявився “зародком” майбутньої масивної галактики.

До цих пір астрономам не вдавалось виявити найперші стадії формування галактик в ранньому Всесвіту. Теоретики казали про те, що масиві еліптичні галактики повинні починати свій шлях з неймовірно яскравого та кулеподібного ядра, активне народження зірок в якому починалось ближче до центру, а потім розповсюджувалось на зовнішні області.

GOODS-N-774 розташований на відстані 11 мільярдів світлових років від Землі. Це означає, що в тому вигляді, як ми його бачимо зараз, він знаходився в часи молодого Всесвіту – лише після трьох мільярдів років після Великого вибуху.

За розмірами він в 16,5 разів менший за нашу галактику, однак має удвічі більше зірок. Також в середині об’єкту йдуть активні процеси утворення зірок – якщо десь в цій протогалактиці вже є планети, то їх нічне небо буквально всіяне яскравими астрономічними явищами.

Фотографія GOODS-N-774, яка зроблена космічним телескопом Габбл

Це відкриття важливе тим, що відкриває нову сторінку в дослідженнях періоду молодості нашого Всесвіту. Як зазначають вчені, подібний процес формування галактичного ядра є феноменом виключно ранньої стадії Всесвіту. Зараз ми вже не можемо спостерігати галактики, які би розвивались подібним чином. В той час у Всесвіті було щось, що допомагало галактикам формуватись даним способом, однак зараз це вже неможливо. Вчені вважають, що Всесвіт раніше міг породжувати більш яскраві об’єкти завдяки тому, що він був більш яскравий в період після Великого вибуху. Зараз він вже не володіє подібною яскравістю.

Подібні об’єкти вкрай важко реєструвати тому, що їх світло, хай навіть яке яскраве воно не є, часто ховається за хмарами газу та пилу, що типово для областей активного утворення зірок. Щоб знайти та дослідити GOODS-N-774, вчені сумістили дані з космічних телескопів Габбл, Спітцер, Гершель, а також наземної обсерваторії Кек на Гаваях.