Найкращий в світі термометр вимірює температуру за допомогою світла

Комп'ютерне зображення принципу роботи світлового термометру. Незначна різниця в швидкості червоного та зеленого променів світла дозволяє точно виміряти температуру.
Комп’ютерне зображення принципу роботи світлового термометру. Незначна різниця в швидкості червоного та зеленого променів світла дозволяє точно виміряти температуру.

Фізики з університету Аделаїди (Австралія) створили найбільш точний в світі термометр, який вимірює температуру втричі точніше аніж кращі аналоги. Результати досліджень, які опубліковані в журналі Physical Review Letters, вказують на точність вимірювання до однієї тридцятимільярдної долі градусу.

Вчені впевнені, що така точність вимірювання для кімнатних температур не має аналогів. Окрім того для температур близьких до абсолютного нуля точність може бути ще вищою.

При вимірюванні температури об’єкту з такою високою точністю, вчені виявили, що вона завжди коливається. І, хоча було давно відомо, що атоми будь-якого матеріалу ніколи не стоять на місці, тепер вчені змогли побачити ці коливання за допомогою свого нового термометру, вкотре продемонструвавши, що мікросвіт постійно знаходиться у русі.

Принцип роботи термометру наступний: в прозорий кристалічний матеріал спрямовуються два світлових промені – червоний та зелений. Швидкість їх руху в кристалі залежить від температури тіла. Наприклад, якщо трохи підігріти кристал, то виявиться невелика затримка червоного променя у порівнянні з зеленим. Ця затримка дозволить точно виміряти ступінь підвищення температури.

Вчені вважають, що розроблена ними техніка також дозволить проводити надточні виміри тиску, вологості, знаходити в об’єктах певні хімікалії.