Особливі можливості квантового комп’ютеру D-Wave 2 не підтверджені

Зовнішній вигляд комп'ютеру D-Wave
Зовнішній вигляд комп’ютеру D-Wave

Міжнародна група вчених з Швейцарії та Сполучених Штатів провела тестування квантового комп’ютеру D-Wave 2, результати яких не підтвердили виняткову швидкість цього обчислювального пристрою.

Квантовий комп’ютер D-Wave 2 – це друга комерційна версія продукту від компанії D-Wave Systems. На відміну від першої версії, яка містила тільки 128-кубітний процесор (кубіт – одиниця виміру інформації квантового комп’ютеру; за аналогією з бітом – одиницею інформації звичайного ЕОМ), D-Wave 2 має 512-кубітний процесор. Компанія розробник декларує, що швидкість нового комп’ютера має бути в 300 000 разів більшою аніж у першої версії. Сам комп’ютер займає площу в 10 м².

Втім, основною проблемою квантових комп’ютерів D-Wave Systems є закритість їх архітектури. Фактично сторонні дослідники не можуть сказати однозначно, чи дійсно зазначені обчислювальні пристрої відтворюють принципи квантових обчислювань.

Однак, деякі компанії вже встигли придбати як першу, так і другу версії D-Wave. Так, першим покупцем D-Wave 1 стала відома американська компанія Lockheed Martin, яка в 2011 році придбала обчислювальний пристрій за 10 млн. доларів США.

NASA та Google в 2013 році купили D-Wave 2 для своєї спільної лабораторії квантового штучного інтелекту, яка розташована в Каліфорнії в Центрі суперкомп’ютерних обчислень NASA. Сума контракту склала 15 млн. доларів США.

Центральний процесор квантового комп'ютера D-Wave
Центральний процесор квантового комп’ютера D-Wave

Цілком очікувано, що поява комерційного пристрою, який здатен проводити квантові обчислення, призвів до великого ажіотажу, зокрема, й серед вчених. Кілька команд науковців проводили незалежні тестування комп’ютерів D-Wave аби підтвердити чи спростувати задекларовані властивості.

Результати такого останнього дослідження нещодавно були опубліковані в журналі Science. Вчені спробували розв’язати ряд задач за допомогою D-Wave 2, але отримані результати не показали очікуваного квантового пришвидшення у порівнянні зі звичайними комп’ютерами. Втім, як зазначають дослідники, їх результати не виносять остаточного вердикту щодо “квантовості” комп’ютерів D-Wave і вони припускають можливість квантового пришвидшення для інших типів задач.