Перший публічний політ електролітака E-Fan

Команда розробників під керівництвом конструктора і пілота Дідьє Естейна (Didier Esteyne) у кінці квітня провела на південному заході Франції перше публічне випробування E-Fan – легкого двомісного літака, якому для польоту потрібна тільки електроенергія. Група працює в компанії Airbus, яка входить до складу Європейського аерокосмічного і оборонного концерну (EADS).

Airbus E-Fan на авіашоу в Бордо
Airbus E-Fan на авіашоу в Бордо (фото: newsavia.com).

Прототипом E-Fan можна вважати одномісний літак Cri-Cri. Достатню для керованого польоту тягу в ньому створюють співісні гвинти, що приводяться в рух електромоторами. Упродовж останніх чотирьох років на ньому проходила апробація силової установки, міцності композитних матеріалів і самої конструкції.

За результатами випробувань Cri-Cri було прийняте рішення використати у E-Fan замість традиційних гвинтів пару співісних, розташованих в обтічниках з композитного пластику. Із застосуванням двох електромоторів по 30 кВт їх тяга вийшла помітно більшою при менших габаритах і масі, що дозволило збільшити час польоту і поліпшити льотні характеристики.

Одномісний літак Cri-Cri
Одномісний літак Cri-Cri з парою електродвигунів (фото: latimes.com).

Спочатку в новому літаку пропонувалося використати крило зворотної стріловидності – типове рішення для поліпшення аеродинамічних якостей і керованості на малих висотах. Проте потім група Естейна розробила більш відповідний варіант з досить своєрідною геометрією. При довжині літака 6,7 метра його розмах крила складає 9,5 метра. Як і усі частини планера літального апарату, крило виконане з композитного пластику. За рахунок цього воно вийшло досить жорстким і легким.

Максимальна злітна маса літака складає 550 кілограм. Цього вистачає, щоб підняти в повітря двох чоловік (наприклад, курсанта і інструктора). E-Fan спочатку створювали як навчально-тренувальну модель, оскільки свої переваги він сповна проявляє саме в цій якості. Інший перспективний варіант – використати E-Fan для ділових польотів перших осіб країни.

Міністр вищої освіти і наукових досліджень Франції в кабіні літака E-Fan
Міністр вищої освіти і наукових досліджень Франції Женев’єва Фіоразо в кабіні літака E-Fan.

Джерелом енергії для моторів E-Fan служать дві багатосекційні літій-полімерні батареї напругою 240 В і ємністю 40 А×г., встановлені в знімні контейнери. За рахунок цього виникає цілий ряд значних відмінностей на усіх етапах польоту.

Оскільки пальне не спалюється, маса літака залишається постійною від зльоту до посадки. Приземлитися він може у будь-який момент без попереднього допалювання або аварійного скидання залишків пального. Такий літак не забруднює територію навколо аеродрому і краще задовольняє вимогам пожежної безпеки.

Уся авіоніка і бортова електромережа живляться безпосередньо від додаткових виводів загальних акумуляторних батарей з напругою 24 В. Це дозволило відмовитися від перетворювачів, підвищити ККД і ще більше зменшити масу літака.

Зараз E-Fan все ще знаходиться на етапі випробувань. Зазвичай їх виконує один пілот, який оцінює поведінку літака в різних режимах, погодних умовах і виконує фігури вищого пілотажу. Тяги гвинтів з парою електромоторів вистачає навіть на мертву петлю.

Літак E-Fan
Літак E-Fan перед першим публічним польотом (фото: cockpitchatter.com).

З одним пілотом в кабіні середня тривалість польоту складає близько сорока хвилин. Максимальна – одну годину на оптимальній швидкості 160-180 км/год. Кожна фігура вищого пілотажу, швидкий набір висоти і політ на максимальній швидкості (220 км/год) розряджають акумулятори в рази швидше.

Для економії енергії було прийнято оригінальне конструктивне рішення. Шасі складаються з двох пар коліс. Основні розташовані під фюзеляжем, а допоміжні – під кожним крилом. Найбільше колесо знаходиться під хвостовою частиною літака. У нього вбудований електропривод потужністю 6 кВт, завдання якого – забезпечити керування на злітно-посадкові смузі і розігнати літак до початкової швидкості 60 км/год. Це значно ефективніше, ніж використати для первинного розгону самі гвинти.

Перед тестами техніки викочували літак вручну, щоб заощадити ще пару відсотків місткості батарей. Її підвищення – головне завдання для колективу EADS на найближчий час.

Першоджерело

Написати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *