Швидкість світла у вакуумі може виявитись не сталою

Залишок наднової SN 1987A в різних діапазонах довжин хвиль: дані ALMA (червоний) показують нещодавно сформоване пилову хмару в центрі, дані телескопів Габбл (зелений) та Чандра (синій) - фронт хвилі, що розширюється.
Залишок наднової SN 1987A в різних діапазонах довжин хвиль: дані ALMA (червоний) показують нещодавно сформовану пилову хмару в центрі, дані телескопів Габбл (зелений) та Чандра (синій) – фронт хвилі, що розширюється.

Фізик Джеймс Френсон з університету Меріленду (США) висунув припущення щодо зміни швидкості світла у вакуумі. Його стаття опублікована в журналі New Journal of Physics.

Загальна теорія відносності стверджує, що світло у вакуумі переміщується зі сталою швидкістю – 299 792 458 метрів на секунду. Практично всі астрономічні вимірювання спираються на цю величину.

Аргументація Френсона будується на даних спостережень за надновою SN 1987A, яка вибухнула у липні 1987 року. Наземні спостереження зафіксували потік як фотонів, так і нейтрино, які були породжені вибухом. Але є одна проблема: фотони з’явились на 4,7 години пізніше, аніж очікувалось. Вчені припустили, що причина їх запізнення в тому, що джерелом цих фотонів був не сам вибух наднової, а якась інша подія.

Але Френсон спробував подивитись на це питання з іншого боку. Він припустив, що фотони можуть сповільнюватись завдяки поляризації вакууму: фотон спонтанно розділяється на позитрон та електрон, а потім дуже швидко знову рекомбінує в фотон. Але за цей короткий проміжок часу між частинками може виникнути гравітаційний диференціал, який здатний вплинути на частинки та ледь-ледь затримати рух фотону. Протягом довгого шляху довжиною в 168 тисяч світлових років такі незначні затримки цілком можуть скластись у запізнення в 4,7 години.

Якщо припущення Френсона підтвердиться, то практично всі вимірювання, які лежать в основі сучасних космологічних теорій, доведеться визнати некоректними. В багатьох випадках астрофізикам доведеться починати свою роботу спочатку.