За Плутоном можуть знаходитись дві планети-гіганти

Кілька місяців тому було представлено повідомлення астрономів щодо можливої наявності гігантської “Планети Х” за орбітою Плутона. Тепер же команда вчених з Мадридського університету Комплутенсе (Іспанія) вказала на можливість існування двох таких планет-гігантів на кордонах сонячної системи.

Історія почалась з того, коли в березні цього року була відкрита чергова потенційна карликова планета 2012 VP113. Вона долучилась до групи незвичних скелястих об’єктів, які знаходяться за орбітою Плутону. Орбіти об’єктів цієї групи є дивовижно вирівняними, що вказує на гравітаційний вплив великої планети, невидимої з поверхні Землі. Ця прихована планета за розрахунками повинна мати масу в 10 разів більше за Землю та знаходитись на відстані в 250 астрономічних одиниць (1 а.о. дорівнює середній відстані від Землі до Сонця).

1001189751
Знімки карликової планети 2012 VP113 (червона, зелена та синя цятки)

Тепер мадридські вчені виявили в цих карликових планетах ще одну цікаву особливість: маленькі групи цих об’єктів мають дуже схожі орбітальні шляхи. Через те, що вони надто малі, аби впливати так сильно на рух один одного, вчені передбачають, що їх ведуть крупні планети за принципом орбітального резонансу.

Наприклад, в орбітальному резонансі знаходяться Нептун та Плутон – за кожні два роки обертання Плутона навколо Сонця Нептун робить три. Так само і одна з груп карликових планет та астероїдів знаходиться в орбітальному резонансі з дуже віддаленою невидимою планетою. За розрахунками вона повинна мати масу між Марсом та Сатурном і знаходитись на відстані в 200 а.о.

Деякі менші об’єкти мають дуже витягнуті орбіти, що мають вийти за межі цієї відстані. Для великої планети є незвичним рухатись так близько до інших космічних тіл, окрім коли вона динамічно пов’язана з чимось іншим. Тож вчені припустили, що більша планета сама знаходиться в резонансі із ще більшим об’єктом, який знаходиться приблизно в 250 а.о. від Сонця – саме стільки, як передбачалось у попередній роботі.

Спостерігати за цими можливими планетами буде важко. Менші тіла мають дуже еліптичні орбіти та були помічені тільки тоді, коли були найближче до Сонця. Але більші планети будуть мати більш кругові орбіти та рухатись повільніше, тож побачити в телескопи їх буде набагато важче.